23. Joulukuuta 2015

Frédéric Chopin (1810–1849): Etydi nro 2 As-duuri

(Trois nouvelles études, 1839), Jasmin Fors, piano (live-äänitys)

Chopinin kehysmuotoinen "Nouvelle étude" As-duurissa, on tunnelmaltaan seesteinen ja pyrkii eteenpäin viehättävästi keinahdellen, mm. käsien välisellä kolme nuottia vastaan kaksi -polyrytmiikalla. Oikean käden triolisointujen ylä-äänet piirtävät esille läpi kappaleen kulkevan melodian ja laulun, johon tasajakoinen vasen vastaa säestäen, mutta myös omia harmonialle alisteisia melodisia fragmenttejaan piirtäen. -JF

19. Maaliskuuta 2016

Live-taltiointi Järvenpään Värinää-festivaalilta 13.3.2016: ”Ejercicio de higiene”

(”Puhdistautumisharjoitus”), 5. kohtaus Lauri Toivion kamarioopperasta ”Isabella” Maritza Núñezin librettoon.


Laulusolistina mezzosopraano Jutta Holmberg, yhtyeessä soittavat Sami Junnonen (piccolo), Patrik Stenström (klarinetti), Jasmin Fors (piano), Erja Unkari (viulu), Max Savikangas (alttoviulu) ja Pinja Laine (sello). Yhtyettä johtaa Lauri Toivio.

19. Huhtikuuta 2016

”Violet” (”Orvokki”) – sävellys, esitys ja maalaus: Jasmin Fors; live-taltiointi helmikuussa 2016, maalattu maaliskuussa 2016 (öljy kankaalle, 16 x 16 cm).

4. Lokakuuta 2016

”Kukkaistyttö”

35 x 26 cm, lyijykynä paperille, 2016

*yksityisomistuksessa

7. Heinäkuuta 2017

Frédéric Chopin (1810–1849): Balladi nro 4 f-molli op. 52

Jasmin Fors, piano

Arkisto 1

Bio

Arkisto

Frédéric Chopin (1810–1849) oli aikansa suurimpia ja omaperäisimpiä taiteilijoita, joka hämmensi ja liikutti aikalaisiaan ainutlaatuisella ilmaisuvoimaisella musiikillaan ja pianismillaan. Chopinin musiikin ja soiton ominaisuuksilla – mm. laulullisuudella, rohkealla harmonialla, herkästi nyansoidulla dynamiikalla, intohimoisella virtuoottisuudella, hienostuneisuudella, runollisuudella ja tempo rubatolla (rytmiin liittyvän ajankäytön hienovarainen muuntelu ja muotoilu musiikin fraasien rikastamiseksi) – hän loi oman maailmansa, jossa piano instrumenttina sai ensi kertaa täyttymyksensä. ”Cannon buried in flowers”, kuvaili Schumann osuvasti Chopinin musiikkia.


Chopin eli taiteensa huippua säveltäessään neljättä ja viimeistä Balladiaan f-mollissa, opus 52, vuonna 1842. Samana vuonna syntyi mm. Poloneesi As, opus 53 ja Scherzo E, opus 54.


Balladi oli keskiajalla yksinkertainen ja kertova tanssilaulu, joka kehittyi ja muuntui vuosisatojen kuluessa kirjalliseksi ilmiöksi ja runoilijoiden suosimaksi muodoksi. Erään määritelmän mukaan balladi on eeppis-lyyrinen runo, joka kertoo traagisen tarinan. Runojen pohjalta tehtyjä sävellyksiä alettiin kutsumaan balladeiksi 1700-luvun puolivälistä lähtien.


Monet maailmankirjallisuuden merkittävimmistä balladeista syntyivät romantiikan aikana (esim. Goethe, Shiller, Heinrich Heine, Walter Scott, John Keats). Chopinin otaksuttiin saaneen innoituksensa puolalaisen runoilijan Adam Mickiewiczin balladeista.


Chopinin musiikillinen maailma ei mahtunut yksittäisiin jo olemassaoleviin sävellysmuotohin ja on mahdollista että hän otti nimen käyttöön vapautuakseen niistä.


Kaiken kaikkiaan, opus 52 tuo mieleeni Guy de Pourtalès’n loihtimat sanat Chopinin omasta soitosta ja musiikista:


”Sitten soittimesta kohosi ääni, jota kukaan ei vielä koskaan ollut kuullut. Kuitenkin jokainen tunsi siinä oman sisimpänsä valituksen. Se ei ollut kertomusta eikä loistavaa kommentointia, vaan elämän yksinkertainen laulu, rehellinen tunnustus, erään sydämen aidoin sävel.” –JF

Menneinä kauniina aikoina eli elämäänsä runoilija, joka ei ollut kirjoittanut yhtä ainuttakaan runoa. Sielultaan hän oli kuitenkin täydellinen taiteilija, jonka suurin haave oli saada maistella sanoja kuin metsämansikoita, pujotella niitä heinänkorteen ja ihailla niiden mehevyyttä.

15. Lokakuuta 2017

Näin alkaa hiljattain löytynyt kertomus ”Age quod agis”. Itsepintainen runoilija antautuu matkalle kohti oman luovuutensa mystisiä virtoja, jotka kaleidoskoopin lailla häilyvät ja katoavat, nykäisevät mukaan tummiinkin syvyyksiin näkemään ja löytämään.


LUE KERTOMUS

Chopin: Preludi C-duuri op. 28 nro 1

Jasmin Fors. piano

Live-taltiointi, toukokuu 2018

5. Kesäkuuta 2018

Kultalankoja


Kesäisen illan hämyssä

kuin kanvaksessa renessanssimaalarin,

kohoaa korkealle sointi vieno

ikkunasta maalaiskartanon.


Pysähdy sä kulkija ja kuule tuo!

Sävelvirta pakoton kuin pääskynen,

taivaansinessä kaarteleva, kuin sinisiipi,

kukkaisen niityn yllä lepattava.


Mik’ on tuo tunne rinnassain,

lailla viuhkan auki helähtää?

Kultalangoin esille kirjoen


hurmoksen, oi haltioitumisen!


–JF

(inspiraatio Chopinin preludin pohjalta)

Arkisto 1